Op vrijdag 29 juni wordt in (locatie) het ‘Made in Leopoldsburg’-label officieel voorgesteld. Met dit nieuwe initiatief zet Leopoldsburg zich op de kaart als dé geschikte plek om te wonen, te werken en te ondernemen. “Het label heeft een dubbel doel: enerzijds ondersteunen we onze typische producten, anderzijds maken we onze unieke troeven duidelijk aan de buitenwereld”, vertelt schepen van lokale economie Marleen Kaufmann.

Marleen Kaufmann: “Leopoldsburg – in al zijn diversiteit – heeft vele troeven. Maar nu zijn die ook voor het eerst in één oogopslag klaar en duidelijk te zien. Zo worden in het label onze natuur en het gezinsleven afgebeeld, maar ook onze koninklijke en militaire achtergrond. Kortom, het label verwijst naar al het mooie wat hier tot stand komt, zowel vanuit het ‘Kamp’ als door nieuwe en creatieve activiteit en dynamiek”. Leopoldsburg ontwikkelde het idee van dit label na de deelname aan het project “Naar de Kern” (www.naardekern.be).

Op zoek naar het DNA van de stad

Naar de Kern is een initiatief van UNIZO en de provincie Limburg, waarbij 5 Limburgse steden samenwerken aan duurzame stadskernen door te vertrekken vanuit het unieke ‘DNA’ van de gemeente. Het is een gezamenlijke oefening van inwoners, middenstanders, ondernemers, stadsbestuur en externe experten. De afgelopen maanden namen zij in diverse werkgroepen het ‘DNA’ van Leopoldsburg onder de loep en werd onderzocht op welke manier zij zich onderscheidt tussen de andere Limburgse steden.

Imagination + engineering = imagineering

Projectleider Janni Celen: “We kregen daarbij de hulp van studenten en docenten van Breda University, die hiervoor een speciale methode heeft ontwikkeld: imagineering. Uit die studie bleek dat er dankzij het militaire en de natuur er een sterke basis is voor toerisme, handel en horeca. Maar ook dat de Leopoldsburgers een sterk thuisgevoel ervaren. Kortom, het is hier aangenaam wonen en werken. En dat willen we nu via ‘Made in’- verhalen rond mensen en producten nog versterken en verder uitdragen.”