Een jonger en hipper Lommel.

Zo wil Lommel generaties verbinden door er voor te zorgen dat er voor elk wat wils is. Denk aan flaneren tussen trendy, pure parels van de horeca en publieke ruimten.

Meer ruimte voor ambacht en kunst.

Ambacht en kunst leeft in het Lommelse dagelijks leven. Dit thema doortrekken naar de stadskern kan bijzondere en creatieve resultaten opleveren, die het karakter eigen aan Lommel zichtbaar maken en versterken. Pareltjes van kleine, gezellige en karaktervolle zaakjes kunnen zelfs een bovenlokale trekkersrol spelen.

Puur groen in de stad van pure energie.

Het diepgewortelde Pure Energie moet vertaald worden in voelbare elementen doorheen de stad en de kern ervan. Denken we maar aan belevingsgroen, speelgroen, vestigingsgroen, duurzame mobiliteit, retail enz…

Lommel

Designsessie.

De droom van Lommel.

Een jonger en hipper Lommel.

Zo wil Lommel generaties verbinden door er voor te zorgen dat er voor elk wat wils is. Denk aan flaneren tussen trendy, pure parels van de horeca en publieke ruimten.

Meer ruimte voor ambacht en kunst.

Ambacht en kunst leeft in het Lommelse dagelijks leven. Dit thema doortrekken naar de stadskern kan bijzondere en creatieve resultaten opleveren, die het karakter eigen aan Lommel zichtbaar maken en versterken. Pareltjes van kleine, gezellige en karaktervolle zaakjes kunnen zelfs een bovenlokale trekkersrol spelen.

Puur groen in de stad van pure energie.

Het diepgewortelde Pure Energie moet vertaald worden in voelbare elementen doorheen de stad en de kern ervan. Denken we maar aan belevingsgroen, speelgroen, vestigingsgroen, duurzame mobiliteit, retail enz…

De realiteit van Lommel.

Lommel heeft absoluut potentieel met een bovenlokale aantrekkingskracht.

Momenteel straalt dit niet van het centrum af. Een grote actie rond ambachten waarbij eventueel deelnemers en makers van programma de Leeuwenkuil aangezocht worden, kunnen voor een nieuwe dynamiek zorgen.

Het centrum heeft meer nood aan beleving en keuze in beleving, horeca en retail.

Begin met het betrekken van lokale actoren zoals een kunstacademie, gemotiveerde inwoners, ondernemers etc…
Een eerste mogelijke actie is de ramen van winkels te bestickeren met het beeld van hoe wij Lommel zien evolueren.

Inzichten uit de extra expertensessie.

Zomers zorgen voor een gezellige drukte met veel toeristen.

Nederlanders komen vooral naar Lommel voor de groene omgeving, huizenprijzen, cultuur en slow cultuur. 

Idee van ambachtelijke is niet specifiek genoeg.

Plan van aanpak.

  • Zoek hippe ambachten.
  • Contacteer de Leeuwenkuil.
  • Hoe Center Parcs betrekken?
  • Identificeer de groene locaties.
  • Zoek thematische en tijdelijke horeca.
  • Motiveer starters door goedkoop een deel van een gebouw te laten huren.
  • Maak van de website rond ondernemen een storytelling platform
  • Lommelstickers op etalages met toekomstige look-and-feel
  • Maak het centrum inspirerender met kunst aan de muren, poëzie in de stad,...
  • Organiseer een wedstrijd voor een groene stad.

Volgende stappen.

Werksessie met ondernemers

Extra designsessie omtrent concrete realisaties

Extra inbreng experten